Falamos de ‘steampunk’ con Josué Ramos

Ucronía, distopía, retrofuturismo, steampunk… Gran cantidade de termos para xéneros literarios que, talvez, tentan narrar cousas moi semellantes de xeitos moi parecidos. Por que non é o futuro un gran horizonte espallado ante nós, cheo de esperanzas, de medos e de misterios? E, tamén, non é o pasado unha colección de lembranzas e de imaxes que gustariamos de preservar para sempre? Preservalas mesmo até ese futuro que, por moi malo que poida chegar a ser, pensamos mellor que o presente que nos tocou vivir. Supoño que é unha constante en toda actividade creativa, en todas e cada unha das variantes da arte. Ese descontento do artista, ese fastío absoluto, coa época na que paseamos a nosa breve vida polo mundo e esa necesidade de imaxinar, de soñar, con algo mellor ou, cando menos, diferente.

A miña primeira achega ao xénero do steampunk foi hai dezaseis anos cando se publicou o cómic Steampunk no ano 2000 e se converteu nunha das miñas compras mensuais ineludíbeis na xa desaparecida Norma Cómics da rúa San Andrés. Con guión de Joe Kelly e ilustracións de Chris Bachalo, non deixaba de ser a típica historia de amor e de sacrificio do heroe pola súa amada mais atrapábate inmediatamente. Captaba a atención d@ lector@ coas súas ilustracións, a ambientación do escuro Londres vitoriano dominado polo malo-malísimo Lord Absentha, o vestiario e, xaora, os xigantescos enxeños mecánicos movidos por vapor, tan mastodónticos e brutais como imposíbeis para unha enxeñería real.

As definicións de Steampunk que podedes atopar na Internet destacarán todas o mesmo. A súa estética do século XIX, preferibelmente na Inglaterra vitoriana, unha ambientación saída de calquera novela de Arthur Conan Doyle ou de H. G. Wells e o uso xeneralizado de enxeños mecánicos (con cantos máis resortes, parafusos e engrenaxes mellor) co vapor como fonte de enerxía e empregados en actividades e tarefas máis propias do noso futuro que dese pasado século XIX. Como vedes, collemos o máis engaiolante e atractivo do pasado e o situamos nun futuro alternativo, distópico e fantasioso. Unha mestura inmellorábel. O Steampunk converteuse en todo un fenómeno, tanto a nivel literario como a nivel de fans e de afeccionados ao cosplay. Deixou unha pegada moi fonda nos lectores e lectoras das últimas xeracións e, ademais, estendeuse polo cinema, polos videoxogos (cantas boas horas pasei na ucronía de BioShock) e, como dicía antes, pola banda deseñada. Particularmente sempre o atopei moi, moi atractivo e, malia que nunca me atrevín a escribir unha novela deste xénero, non podo negar que o Mestre Reloxeiro d’As Crónicas de Bran e o seu enorme barco de madeira e metal, movido por un corazón de vapor, non estea influenciado polos poderosos bufidos desas imaxinarias máquinas vitorianas.

Aínda así, como o meu non foi máis que un amor de verán, é mellor que nos fale do xénero alguén que si o traballa e que o coñece en profundidade. Hoxe temos con nós a Josué Ramos.

Quen é Josué Ramos?

Un rapaz que, dende que chegou a este mundo, ten o feo costume de querer saber como funciona todo, de onde ben, que había antes de que el chegase e que haberá despois.

Lector dende que aprendeu a ler e escritor dende que aprendeu a escribir. Agora mesmo, teño catro novelas publicadas e varias antoloxías, todo de temática fantástica, pero na súa maior parte de ambientación retrofuturista. Son un grande afeccionado ó steampunk dende 2009.

Cando comezaches a escribir, por que e cal foi o xénero do teu primeiro texto?

Comecei a escribir ós 16 anos, no Instituto. A resposta sinxela e curta é que tiña unha profesora de Literatura que se preocupou ben por inculcar en min o gusto pola lectura e a escritura, e terminou por facerme crer que o facía ben. A gana de comprobar se era certo o que dicía levoume a escribir un relato histórico para un concurso nacional. Como gañei o primeiro premio, quedei convencido.

A resposta complexa, e mais fiel a realidade, é que a lectura de autores ós que admiraba, as circunstancias da vida e a miña propia forma de ser me levaron irremediablemente por ese camiño. Hai un tempo lin que os escritores pódense cualificar en varios tipos segundo o motivo polo que se botaron a escribir.

Segundo aquel libro eu son un escritor «de cama».

Unha larga convalecencia converteu a escritura nunha terapia e, pouco a pouco, nunha necesidade. Supoño que é algo que sempre levei dentro.

Como lle explicarías o que é ‘steampunk’ a alguén que se achega por vez primeira a este xénero e cales son para ti as súas características máis definitorias?

Se non teño gana de falar diría que vise Wild, Wild, West. Con iso, todo o mundo fica contento.

Se hai que mollarse, diría que en literatura non é mais que continuar a idea de autores como Jules Verne ou H. G. Wells. A diferencia radica en que hoxe temos un punto de vista diferente do que foi o século XIX. Para eles era o presente e facían especulación dende aquel tempo. Nós xa vimos o que foi o século XX e estamos vendo o que é o XXI, polo que xa non especulamos, senón que miramos atrás con outros ollos. Por unha banda para repasar que fixemos mal e, por outra, para recordar o que fixemos ben ou como nos gustaría que tivese sido.

En calquera caso, algo que sempre quero recalcar é que non debemos perder de vista ese sufixo —punk que herda do cyberpunk. O steampunk é moi visual e moi pulp, pero non naceu con esa intención, naceu coa mesma intención que o cyberpunk. De feito, unha das primeiras obras, alá polos marabillosos 80 do século XX, foi cualificada polo seu autor como cyberpunk vitoriano. Por algo sería.

Non o están a converter en algo pasaxeiro, e mesmo frívolo, tanto ‘fan’ e tantas reunións de xente caracterizada? Quero dicir que non se ve moita xente disfrazada de Cthulhu ou de gato negro… Pensas que o ‘steampunk’ é un xénero con capacidade de evolución, tanto en argumentos sociais e futuríbeis, ou ten uns patróns demasiado marcados e definidos como lle acontece á fantasía épica?

Persoalmente, creo que xa é algo frívolo e por iso non termina de calar como é debido na literatura. E non por culpa de reunións de xente caracterizada ou por ter fans. Mais ben é pola evolución que tivo xa no mundo anglosaxón no século XX ó volverse mainstream, como din eles. Non esquezamos que o steampunk naceu na literatura coa intención clara de servir de reflexión, como facemos tamén coa ciencia ficción e a anticipación. É o aspecto visual do steampunk e a superficialidade coa que é tratado polos fans que non van máis aló do seu carácter tan visual (que son lexión) o que lle fai tanto ben, ó facelo popular, como mal, converténdoo moitas veces en algo anecdótico.

Nos textos, sempre se ve a tendencia a cargar a historia na estética (vapor, engrenaxes, latón, maquinaria…) deixando de lado os argumentos de peso; convertendo as novelas en bombas de palenque. É aí onde debiamos cargar máis. Por iso me gusta tanto, por exemplo, o steampunk multicultural, o que cultivan sobre todo os emigrados de segunda xeración que viven en Estados Unidos ou Reino Unido. Eles senten que perderon a identidade dos seus pobos ó seren colonizados e ven ó todopoderoso Imperio Británico do século XIX e ó Imperialismo e a súa belicosidade que tanto “promove” ás veces o steampunk con outros ollos.

Temos falado nalgunha ocasión de ucronías e retro-futurismo, non deberían ser estes os xéneros literarios principais e o ‘steampunk’ unha variante ou vertente deles?

Así é, de feito. O steampunk é un tipo de ucronía e o rei do retrofuturismo. Así e todo, non todo o steampunk é retrofuturista, xa que non sempre se ambienta nun XIX alternativo. É aí onde está o seu terreo pantanoso, derivado da súa evolución e a experimentación ó longo dos anos, o que moitos prefiren renegar para evitar dores de cabeza.

O steampunk é tan maleable e abarca tanto que segue sendo difícil de cualificar.

Chámame tolo mais penso que o éxito do ‘steampunk’ está en que é unha especie de ciencia ficción que podes escribir sen ter grandes coñecementos científicos…

Non o digas moi alto, pero eu sempre digo que se ó ler fantasía ves algo que non entendes, o autor dirá que o fixo un mago; eu escúdome en que se ves algo que historicamente non cadra é que é parte da ucronía. Falando en serio, todo depende da obra e da intención do autor. Agora mesmo, a ciencia ficción xa non é como na súa Idade Dourada, na que Asimov, Clarke e Heinlein eran os grandes e había que ter grandes coñecementos científicos para escribir ciencia ficción. As cousas son diferentes agora, non só no steampunk.

Con todo, tampouco é como se pensa, que só hai que botarse á novela e escudarse na ucronía para facer o que che pete. O steampunk é como o resto da ciencia ficción, hai niveles de “dureza”, pero non quita que o novelista teña que facer a súa documentación en ciencia, historia, usos e costumes… Aí está o caso de Manuel Moledo con As aventuras de Margaret White. Aínda que se sentise máis libre na maioría das escenas, non creo que non tivese que estudar e documentarse ben para facer certos capítulos da obra.

Sempre remato así as entrevistas e non sería eu se non o fixese… Como ves o panorama galego de fantasía e ciencia ficción?

Esperanzador? Crecín coas lecturas impostas no colexio de certas editoriais e durante anos pensei que non había máis fantástico en galego fóra delas. No instituto, xa coa idea de querer publicar en galego, vía que ese plan se poñía costa arriba e cada vez máis inalcanzable fóra de ter un golpe de sorte. A aparición de novos selos nos que publicar fai posible que xentiña coma min poidamos publicar as nosas tolerías. Steampunk en galego e ambientado na Coruña? Veña, non había quen o crese hai uns anos! Pero agora é posible. Non sei o que nos deparará o futuro (non fago mais que mirar ó século XIX) pero, de momento, polo menos temos un sopro de aire fresco.

Imaxes: Josué Ramos, Xosé Duncan.

Espalla o mal

Deixa unha resposta